Wat is een klantenportaal?

Vrijwel elk bedrijf heeft wel een klantenportaal, ook wel client portal genoemd. Hierin kunnen klanten hun gegevens bekijken, bewerken, maar ook hun aankopen bekijken en wijzigen. Klanten portalen komen in verschillende vormen. De voornaamste reden hiervoor is het feit dat niet elk klantenportaal geschikt is voor elke ondernemer, omdat de eigenschappen per dienst verschillen.

Het klantenportaal is te zien als een persoonlijke omgeving voor de klant. Hierin kunnen zij online zaken regelen. Daarom worden klantenportalen ook ontwikkelt in verschillende vormen. Overweeg jij een klantenportaal te nemen voor jouw bedrijf? Denk dan goed na voordat je software aanschaft. Een klantenportaal is een groot onderdeel van de ervaring van een klant en moet dus correct zijn opgesteld. Dit betekent ook dat standaard software niet altijd de juiste keuze is. Maatwerk is soms een betere optie.

Wat kun jij doen met een klantenportaal?

Een klantenportaal biedt jou veel mogelijkheden. Deze omgeving is perfect voor een klant, maar biedt ook mogelijkheden voor jouw onderneming. Jij maakt gemakkelijk koppelingen met bijvoorbeeld het ERP-systeem. Hierdoor kun jij jouw werkzaamheden verder automatiseren. Bovendien verkrijg je inzicht in orders, planning en facturen.

Daarnaast heb je een goede omgeving om in contact te komen met jouw klant. Jij hebt toegang tot jouw klanten ten alle tijden. Hierdoor bied jij een extra service voor jouw klant. Er is zowel voor jou en jouw klant inzicht en toegang tot de nodige informatie. Dit maakt jouw diensten ook transparant.

Klantenportaal ontwikkelen

Vaak doe je er verstandig aan om een klantenportaal op maat te ontwikkelen. Elk bedrijf heeft zijn eigen visie en missie. Hierdoor zijn de eisen ook zeer verschillend. Bovendien wens je zelf graag een bepaalde service voor jouw klanten. Door te kiezen voor een software ontwikkelaar die een portaal op maat ontwikkelt, kies jij ook voor een portaal dat zeker past bij jouw bedrijf.